diumenge, 30 de novembre del 2008

NOTÍCIES DEL VOLTOR DE RUPELL

Voltor de Rupell (Gyps rueppellii) anellat a Alcoi, novembre 2008.



Àlvar Seguí
i Romà, Tècnic en Cap del PROJECTE CANYET (Alcoi) ens àmplia detalls de l'anellament i posterior observació a l'Estret de Gibraltar d'un voltor de Rupell
.


26.11.08



Facilitar-vos també una mica d'informació interessant com ara que el voltor de Rupell (Gyps rueppellii) era un jove de l'any que fou capturat i marcat el 8 de novembre. Segurament és el primer cás a la Península del trampeig i marcatge d'un exemplar salvatge, tot i que s'en han anellat alguns com ara "Ruperto", un exemplar recuperat al Zoo de Jerez fa un parell d'anys.


El darrer 21 de novembre vaig rebre un avís de la gent de la Fundació Migres, l'animal fou localitzat a la platja de Bolonia, a Algeciras, segurament va intentar creuar l'Estret pero un temporal de llevant el va fer abortat la travesía.


Missatge d’Àlvar Seguí Romà
Responsable Tècnic del Projecte Canyet
Fotos de FAPAS ALCOI, PROJECTE CANYET.

dissabte, 22 de novembre del 2008

PINZONES REALES EN LLIRIA

Pinzón real (Fringilla montifringilla)


17.11.08

Nuestro compañero Álex Alamán ha colgado en su BLOG la crónica de la jornada de anillamiento desarrollada ayer día 16/11/08 en La Yesa (La Serranía, València).


Por mi parte, os envío la foto de un macho de pinzón real (Fringilla montifringilla) anillado el pasado domingo (09/11/08) en Llíria (El Camp de Túria, València). A esta jornada asistieron Álex Alamán, Santi Garrido, Clara Ros, Luis Aleixos, Óscar Aleixos, Mateo Aleixos, Pep Portolés & Toni Polo. La foto está tomada por Santi Garrido. La crónica de esta jornada y de la anterior están pendientes por parte
de Pep Portolés, quien dispone de los anillamientos realizados.


Mensaje de Toni Polo en el FORO SVO Aves.
Grupo de Anillamiento LLEBEIG
Foto de Santi Garrido, FONS FOTOGRÀFIC SVO

17.11.08

Un picogordo (Coccothraustes coccothraustes) solitario que sumar ayer por la mañana (16/11/08) sobrevolando unos campos de nogales (Juglans regia) en La Yesa (La Serranía del Turia, València). Observadores: Toni Pérez, Álex Alamán, Mónica Escudero, Olga, Iván Villar & Toni Polo.

dissabte, 15 de novembre del 2008

RECUPERACIÓN DE UN VERDERÓN SERRANO

Verderón serrano (Serinus citrinella)

11.11.08


Hemos recibido de la Oficina de Especies Migratoria (OEM) los datos de la recuperación de un verderón serrano (Serinus citrinella). Concretamente, el informe hace referencia a un ejemplar juvenil (código Euring 3J) anillado por LLEBEIG el 01/07/07 en Gúdar, Teruel, ESPAÑA y que fue posteriormente recuperado por el Institut Català d´Anellament (ICO) como macho (código Euring 5) el 08/05/08 en La Rabassa, Andorra. La distancia en línea recta recorrida por este ejemplar fue de 290 km en dirección 38º (NE) y el tiempo transcurrido entre las fechas de anillamiento y recuperación 312 días (algo menos de 1 año).


Esta recuperación es sumamente interesante, debido a que se trata de la 2ª recaptura de un ave de esta especie anillada en el Sistema Ibérico y recuperada en Pirineos, lo que demuestra la existencia de un cierto flujo entre las distintas poblaciones peninsulares de la especie. Sabemos que este ave nació en la Sierra de Gúdar debido a la fecha de captura y a que presentaba plumaje juvenil (ni siquiera había realizado la muda postjuvenil), lo que indica que hacía pocos días que había salido del nido. Su captura se realizó coincidiendo con en el máximo de capturas de la especie, que se produce en el momento de la salida del nido de los jóvenes, bastante sincronizada por cierto en nuestra localidad. El control se produjo en Pirineos durante la época de cría (Mayo), por lo que muy posiblemente este individuo formaba parte de la población reproductora. Por lo tanto, todo parece indicar que este ejemplar nacido en el Sistema Ibérico se estaba reproduciendo en Pirineos durante la temporada siguiente.


La 1ª recuperación de un ave anillada en Sistema Ibérico y recuperada en corresponde a un Pirineos ejemplar anillado el 01/12/01 en Valdecabras (Cuenca) y recuperado en Bigüézal (Navarra), el 30/03/02. En este caso, sin embargo, el movimiento hace referencia a un individuo invernando en el Sistema Ibérico que es posteriormente controlado en el Pirineo navarro durante el paso primaveral.


En cualquier caso, estos datos y otros movimientos detectados entre Pirineos orientales y occidentales contrastan con el carácter -teóricamente- sedentario descrito para las poblaciones meridionales (Cramp & Perrins, 1994).


Mensaje de Toni Polo en el FORO SVO Aves.
Grupo de Anillamiento LLEBEIG
Foto de Pedro A. Del Baño, FONS FOTOGRÀFIC SVO.

diumenge, 9 de novembre del 2008

MES PAS DE MOSQUITERS A MASSAMAGRELL

Busquereta capnegra (Sylvia melanocephala)


9.11.08


Hui hem tornat a anellar i de nou ens han unflat els mosquiters (Phylloscopus collybita) amb reclam sembla que ixen de davall les pedres!


A Massamagrell en 4 hores que hem tingut actives les 2 xarxes de 18m, hem fet les següents captures:

Mosquiter comú Phylloscopus collybita) 74 ex
Pit-roig (Erithacus rubecula) 2 ex
Busquereta de capell (Sylvia atricapilla) 1 ex
Busquereta capnegra (Sylvia melanocephala) 1 ex


A més, hi ha hagut un pas dèbil de terrerola (Calandrella brachydactyla), pinsà (Fringilla coelebs) i passerell (Carduelis cannabina).


Grup d'Anellament Marjal del Moro


Anelladors: Annabella Aldea, Juan Carlos Ibáñez i Ximo Galarza


Missatge Ximo Galarza al FORUM SVO Aus
Foto de José Ventura, FONS FOTOGRÀFIC SVO.

dissabte, 8 de novembre del 2008

CONTROL DE UN ZORZAL COMÚN DANÉS EN VINARÓS

Zorzal común (Turdus philomelos)


31.10.08


Os paso los datos de una recuperación de un zorzal común (Turdus philomelos) anillado en Dinamarca y recuperado en Vinarós. Las coordenadas las tomé de manera estimada, porque no supieron decirme el punto exacto de la recuperación.


Control: 24-10-2.008: Turdus philomelos, anilla metálica A65948 Zool Museum Denmark, Vinarós (Castelló) , 40º28'N 0º27'E.


Anillamiento Turdus philomelos 1cy; Place: Christiansø, Bornholm, Denmark; 55.19N-1511E; Date: 14.10 2007, 7AM; informa: Rune Skjold Tjørnløv


Mensaje de Luis Aleixos en el FORO SVO Aves
Foto de Víctor París, FONS FOTOGRÀFIC

dimarts, 4 de novembre del 2008

MOSQUITERS A MASSAMAGRELL

Mosquiter comú (Phylloscopus collybita)


26.10.08


Hui hem fet una nova jornada d'anellament a Massamagrell i els mosquiters (Phylloscopus collybita) quasi se'ns mengen. Amb el bon sol que feia i no hem pogut fer-nos un bon esmorzaret !!.


Bé, més seriosament, estes han estat les captures:

Mosquiter comú (Phylloscopus collybita) 67 ex i una recuperació de Bèlgica
Pit-roig (Erithacus rubecula) 2 ex
Busquereta de capell (Sylvia atricapilla) 2 ex
Busquereta capnegra (Sylvia melanocephala) 1 ex


A més, s'ha vist bon pas de terreroles (Calandrella brachydactyla) i alguns passerells (Carduelis cannabina).


Missatge de Ximo Galarza i Juan Carlos Ibáñez al FORUM SVO Aus
Foto de Gregorio Ros, FONS FOTOGRÀFIC SVO.


Grup d'Anellament Marjal del Moro


27.10.08

Hola Ximo,

enhorabona per la recuperació!! Nosaltres també eixquerem el diumenge a anellar a la nostra estació de Llíria (El Camp de Túria). Els resultats de la jornada els enviarà d'açí a uns dies Pep Portolés, ja què és ell el que té les dades dels anellaments. És de veres que es notava el pas del mosquiters: nosaltres també anellàrem uns quants, encara que de lluny la vostra quantitat...


Per curiositat, comentar el pas d´uns 25 trencapinyols (Coccothraustes coccothraustes) en varios grups xicotets al llarg de tot el matí. Aquest matí, un altre exemplar en els extensos pinars entre Cofrentes y Jalance (El Valle de Ayora-Cofrentes) .

Missatge de Toni Polo al FORUM SVO Aus